Voortgangsverslag

Voor het voortgansverslag van dit tweede semester zijn we bezig geweest met verscheidene aspecten. Een paar genoemd te hebben is bijvoorbeeld mijn rol als voorzitter of notulist. Dit is gebeurt gedurende enkele lessen. Daarnaast zal deze pagina ook een focus leggen op de groepsrol gedurende het semester of de gehele samenwerking. Dit zijn slechts enkele voorbeelden die op deze pagina beschreven worden. Voor de lezers hier een totaal beeld. 

Op deze pagina vindt u:

  • Voorzitter
  • Notulist
  • Groepsrol
  • Samenwerking
  • Houding
  • Vaardigheden
  • CanMEDSrollen
  • Peerfeedback 
  • Reflectie 

Voorzitter 

In Kalenderweek 19 'agenda week 4.3.' ben ik in de rol als voorzitter gestapt met Jesper als notulist. Hierin heb ik het genoegen gehad om kennis te maken met een ervaringsdeskundige van GGZ Friesland die een gastcollege gaf over 'Stigma in de zorg'. Niet alleen ikzelf, maar vele anderen hebben nu een beter beeld wat een stigma precies inhoudt. Vervolgens lag de focus in mijn gedeelte van de les op het verder uitwerken van de zevensprong. Het betreft de casus van Jeroen en was naar deze week opgeschoven. In dit gedeelte van de les heb ik de volgende vragen met de rest van de klas behandeld:

  • Welke disciplines zijn betrokken? En wat is hun functie?

  • Hoe zien de verschillende behandelingen eruit voor een verslaving?

  • Rode loper schizofrenie.

  • Wat is de werking en bijwerking van ritalin?

  • Wat is de werking en bijwerking van cannabis? (zoeken op het farmacologisch kompas)

  • Wat is de werking en bijwerking van benzodiazepam?

  • Wat voor instellingen zijn er voor mensen et een verslaving?

  • Wat voor instellingen zijn er voor mensen met psychische problemen?

  • Wanneer kom je in aanmerking voor zo'n instelling?

  • Hoe kan je je aanmelden voor een behandeling (voor verslaving of psychische problemen)

  • Wat is de rol van een verpleegkundige in een instelling voor verslaafden of/en psychische klachten

  • System map maken van Jeroen.

  • Hoe ziet EMDR therapie eruit?

  • Customer journey over Jeroen. (gele boek: ontwerpen voor zorg en welzijn)  

Hierbij een bijbehorende check-in mentimeter toegevoegd en als check-out een test die toepasselijk was op de verslavingszorg-vragen beantwoord in deze les. 

Ik heb erg genoten om in de rol van eigenlijk de docent te stappen, maar het blijft erg spannend om zelf een gehele klas aan te spreken. Daarnaast heb ik nu een beter beeld gekregen over hoeveel voorbereiding eingelijk in een les wordt gestopt. Het was een speciale ervaring die naar mijn mening vaker toegepast mag worden op eerstejaars verpleegkundige studenten!

Notulist 

In kalenderweek 20 'agenda week 4.4.' ben ik in de rol als notulist gestapt met Jesper als voorzitter. In deze les stonden de volgende aspecten centraal:

  • Ethische dilemma's
  • Ethiek
  • Spirituele zorg 

Hierbij behoorde een passende documentaire genaamd 'Je gaat dood zoals je geleefd hebt' waarbij ik de antwoorden op de volgende vragen heb genoteerd:

  • Welke vormen van spirituele zorg komen aan bod in de documentaire?
  • Welke rollen hadden de zorgverleners?
  • Wat herkende je persoonlijk en professioneel in de documentaire?

Hiernaast kwamen de volgende vragen aan bod tijdens deze les:

  • Wanneer heb jij jezelf een levensvraag gesteld?  
  • Verschilt jouw kijk erg van die van je opvoeders?  
  • Je hebt bij de dosering van medicijnen een fout gemaakt. Waarschijnlijk zijn er geen gevolgen voor de patiënt. Vertel je het?
  • Een oudere dame in het verpleeghuis weigert het avondeten. Wat doe je?
  • In het verpleeghuis waar je werkt heeft een man zijn echtgenote verloren. Hij heeft veel verdriet, maar jij en je collega staan er in de ochtenddienst alleen voor. Je praat met hem terwijl je hem wast en probeert er voor hem te zijn, maar moet daarna door.
Deze vragen zijn zonder veel moeite uitgetypt zoals geantwoord door mijn klasgenoten. Hierbij behorend een bron waar de informatie van vergaard is. Als ik terugkijk op mijn rol als notulist kostte het weinig moeite vanwege het feit dat ik snel en precies kan typen. 

Groepsrol 

Vanwege het feit dat ik het toch moeilijk vindt om mijn groepsrol binnen dit tweede semester te beschrijven heb ik de 'Belbin groepsrollentest' gemaakt en vervolgens gekeken of ik me hierin kan terugvinden betreffende dit semester. (Belbin groepsrollentest, 2022) 

Samenwerking

De overale samenwerking bij het vak 'verpleegkundig leiderschap' verliep gunstig bij het maken van de enkele formatieve toetsen waarbij een casus uitgewerkt moest worden aan de hand van enkele CanMEDSrollen. Hiernaast waren er ook vele samenwerkingsopdrachten in de les waarbij de voorzitter vanuit de studiehandleiding ons een opdracht gaf om in tweetallen uit te werken. De klas zijn overale samenwerking kon echter heel erg verschillen. Sommigen waaronder ik hadden bij het uitwerken van alle vragen weleens een antwoord, maar wouden liever niet steeds alle aandacht op zich gericht hebben. Hierdoor konden we als gehele klas vastlopen bij een bepaalde opdracht wat natuurlijk niet handig was. Desalnietttemin, de laatste paar weken is de samenwerking in de gehele klas versterkt en blijft het minder vaak stil bij het antwoorden op vragen van de voorzitter. Ik hoop met deze klas onze samenwerking voort te zetten in het tweede schooljaar. 

Houding 

Houding kan verschillende betekenissen hebben, maar ik ga in op 'Hoe ik tegenover dit vak stond/sta'. Er zal kort een vergelijking worden gemaakt met de beginperiode van het vak 'verpleegkundig leiderschap' en de eindperiode.

Beginperiode 

Eerlijk gezegd had ik geen goed beeld aan het begin van dit vak wat precies de bedoeling was. Dit geldt niet alleen voor mijzelf, maar ook voor andere studiegenoten. De uitwerking van bijvoorbeeld het productverslag en de wijze hoe alles opgestuurd moest worden was nogal vaag. Ook vond ik het negatieve aan het vak eerst de loop van de lessen. Zelfs de voorzitter wist niet precies ondanks het hebben van de studiehandleiding hoe de les precies aangepakt moest worden. Om gelijk al aan het begin een goed beeld van het vak te krijgen lukte mijzelf al helemaal niet vanwege de nog tentamens/toetsen die ondertussen bezig waren. Hierdoor lag mijn aandacht vaak niet bij het vak. Kortom, in de beginperiode had ik geen positief beeld over het vak verpleegkundig leiderschap. 

Eindperiode

In de eindperiode veranderde mijn houding sterk tegenover mijn houding in de begin periode. Ik had meer zin in de lessen en kreeg ook het gevoel productief bezig te zijn. Ik houd van duidelijkheid en heb zelf ook het gevoel dit gekregen te hebben in deze eindperiode. De uitleg over hoe een bepaalde opdracht ongeveer gemaakt moet worden of het simpelweg doornemen van een formatieve/summatieve beoordelingsformulier helpt mij heel erg. Tenslotte kreeg ik het idee dat de houding van een groot gedeelte van de klas in positieve zin is veranderd door deze toegenomen duidelijkheid. 

Vaardigheden

Vaardigheden die  verder ontwikkeld zijn gedurende dit tweede semester bij het vak verpleegkundig leiderschap zijn erg verschillend. Hier gegeven een lijst van enkele vaardigheden die ontwikkeld zijn gedurende dit semester. 

CanMEDs-rollen

Voor de CanMEDs-rollen van verpleegkundig leiderschap heb ik elke gebruikte CanMEDs-rol met bijbehorende begrippen bij elkaar gezet en vervolgens de formatieve/summatieve toets(en) die erop van toepassing zijn. 

Peerfeedback 

Hier gegeven de ontvangen feedback in de rol als notulist en voorzitter:

Reflectie

Om te reflecteren op mijn rol als voorzitter en notulist heb ik een STARR-reflectie geschreven. De STARR-reflectie is met onderstaande downloadlink te bekijken. 

GA NAAR:

Gemaakt door: Jaap Wiersema
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin