Plan van aanpak

Ook voor dit semester is het van belang dat er persoonlijke leerdoelen worden opgesteld. In dit geval voor 'Verpleegkundig leiderschap. Hierin heb ik de eigen ontwikkeling van mijzelf als verpleegkundig student centraal gezet. De leerdoelen zijn getoond aan de docent en studiecoach meneer Mulder. Na de ontvangen feedback werd al snel duidelijk dat de leerdoelen in hoofdlijnen correct waren, maar waren ze nog weinig SMART. Ik heb vervolgens het een en ander aan mijn leerdoelen aangepast en hieraan gewerkt gedurende het tweede semester.

Op deze pagina vindt u:

  • SWOT-analyse
  • Plan van aanpak, Werkwijze, Leerdoelen en SMART
  • Leerdoel gerichte interviews over het thema 'Gezondheid'
  • Peerfeedback op kort termijn
  • Tussenperiode reflectie 
  • Peerfeedback aan het einde  van leerdoelproces
  • STARR reflectie en Korthagen 
  • Conclusie 


SWOT-analyse

Voorafgaand op het stellen van leerdoelen heb ik eerst een SWOT-analyse gemaakt. Om mijn Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats op een rijtje te zetten is er teruggeblikt op de SWOT-analyse van het eerste semester gericht op kwaliteiten en valkuilen. Daarnaast is de volgende SWOT-analyse ook beïnvloed door het vragen aan studiegenoten over mijn kwaliteiten en valkuilen. Het volgende resultaat komt uit deze gegevens:

Incorrecte versie 

Feedback incorrecte versie 

Aangepaste versie 

Enkele veranderingen gaande mijn leerdoelen en de invulling van SMART.

Verrichte interviews gaande leerdoelen 

Mijn gedeelte minuut 2:25 t/m 9:30 voor gesprek met Hans Goebertus 

Peerfeedback op kort termijn 

Tussenperiode reflectie 

Gekeken naar de al ontvangen feedback van mijn drie leerdoelen wordt het al snel duidelijk dat er nog enkele verbeterpunten zijn zoals: 

Voor het eerste leerdoel 

  • Proberen nog beter te luisteren naar de kritiek van mijn groepsgenoten. Ik weet van mezelf dat in nogal wat koppig kan zijn en zal proberen dit minderen. 
  • Meer vertrouwen tonen in mijn eigen werk.

Voor het tweede leerdoel

  • Mijn uitleg van handelen aan de zorgvrager te verbeteren.
  • De vaardigheid zoals uitgelegd ook toe te passen.

Voor het derde leerdoel 

  • Mezelf beter in beeld brengen, zodat het ook voor de kijkers duidelijk is hoe mijn houding opgesteld is.

Hier probeer ik aan te werken in de loop van de weken. 


Peerfeedback aan het einde van het leerdoelproces 

Korthagen en STARR-reflectie 

Om op mijn doelen en handelen nog duidelijker te reflecteren heb ik het model van Korthagen toegepast ingaand op het leerdoelproces. Vervolgens gekeken naar de behaalde leerdoelresultaten doormiddel van een STARR-reflectie. 

Conclusie 

Ik kijk met een positief beeld terug op hoe dit leerdoelproces is verlopen. Natuurlijk gaat nog lang niet alles perfect en moet ik bijvoorbeeld altijd nog op mijn onzekerheid of spanningen letten, maar er is zeker verbetering getoond in dit tweede semester. Ten eerste is het ontvangen en geven van feedback nu een stuk makkelijker en heb ikzelf meer vertrouwen gekregen in zowel mezelf als de medestudent. Ten tweede krijg ik het gevoel m'n deskundigheid binnen de verpleegkundige vaardigheden te hebben vergroot. Tenslotte sta ik zekerder in mijn schoenen gaande de communicatie met zorgvrager/collega's/andere door het geoefend hebben met verscheidene interviews dit blok. Ik hoop deze kwaliteiten mee te nemen naar volgend schooljaar.  

GA NAAR:

Gemaakt door: Jaap Wiersema
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin